Verslag gemeenteraad 7 juni 2021

Op 10 juni 2021

Op de Gemeenteraad van 7 juni 2021 stond maar één belangrijk punt geagendeerd, nl. de goedkeuringen van de Jaarrekeningen 2020 voor gemeente en OCMW.

Jammer genoeg gaf de huidige bewindsploeg tijdens de discussie opnieuw blijk van een manifest gebrek aan transparantie. Dit wordt zowat traditie voor dit CD&V – Open VLD bestuur. Door onze fractie gevraagde informatie werd simpelweg niet aangeleverd zodat een correcte democratische controle van de jaarrekening niet mogelijk was. De schepen van Financiën gaf dan nog half verwijtend aan dat dit kwam door tijdsgebrek omdat de raadscommissie Financiën zo laat werd ingepland … door hemzelf?!?!

Wat erger is, tijdens de discussies in raadscommissie en GR werd duidelijk dat het bestuur haar dossiers gewoonweg niet beheerst. Meer nog, uitspraken dat alles onder controle is en volgens plan verloopt dienen enkele dagen later teruggedraaid omdat ze niet door feiten onderbouwd kunnen worden.

Hoewel onze gemeente financieel gezond is, maken wij ons toch zorgen. Het orthodoxe begrotingsbeleid uit vorige legislatuur heeft ervoor gezorgd dat onze gemeente er financieel veel beter voorstaat dan heel wat andere gemeenten. De schuldenlast uitgerekend per inwoner ligt lager dan in vele andere gemeenten.  De vraag die onze burgers, de belastingbetalers, het meeste interesseert is natuurlijk: hoe worden onze belastingcenten nu aangewend? En eens de corona sluier is weggetrokken zullen we moeten vaststellen dat er hier heel wat bedenkingen bij kunnen geplaatst worden.

Onze belangrijkste opmerkingen op de neergelegde jaarrekening:

• Investeringen: er werd voor 11 mio EUR investeringen ingeboekt in 2020. Het is stuitend op te merken dat, hoewel expliciet hiernaar gevraagd, de oppositie geen detailoverzicht kreeg aangeleverd van deze investeringen en dat dit ook geen parate kennis blijkt te zijn van onze bestuurders. Trouwens, het merendeel van die investeringen resulteren uit beleid van het vorige bestuur: bouw van nieuwe vleugel aan de Boemerang in Meerbeek, de renovatie en uitbreiding van het Berkenhof, werken aan de Vogelenzangstraat, … Van heel wat andere beloftes rond fietsinfrastructuur en dergelijke zien we echter niet veel, tot zelfs niets. Ook de vraag hoe de opgelopen investeringsachterstand zou weggewerkt worden, werd door het bestuur onbeantwoord gelaten.
  • Corona-impact op de cijfers:  In het N-VA herstelplan hebben wij gepleit voor proactieve ondersteuning van onze ondernemers, onze verenigingen en mensen die het moeilijker hebben. Vanuit domein Welzijn gebeuren er heel wat positieve dingen, maar op andere vlakken schiet de gemeente qua financiële en andere ondersteuning echt tekort. We kunnen enkel hopen dat dit in 2021 rechtgetrokken wordt. Want wat baat het om financieel gezond te zijn, als je niet op momenten van crisis in de bres springt om je sociale en economische weefsels te ondersteunen. De door ons gevraagde informatie werd niet aan de GR bezorgd.
  • Falend personeelsbeleid en effect op begroting: in 2020 werden heel wat kosten gemaakt voor interim- en consultancy opdrachten. Dit is te wijten aan het grote personeelsverloop en het niet tijdig invullen van vacatures. Dit zal enkel maar toenemen in 2021. Getuige hiervan het feit dat we voor een tijdelijke korte termijn vervanging van de Algemeen Directeur al beroep moeten doen op externe en dure consultancy krachten. N-VA Kortenberg stelt zich hier vragen bij en heeft niet de indruk dat urgentie aan de dag gelegd wordt. Met zowel naar dienstverlening als naar financieel impact een negatief effect. Er kwam geen antwoord op onze vraag naar detail-kosten, noch naar actieplan om deze problemen in personeelsbeleid aan te pakken.
  • Daarnaast stellen we ons ook heel wat vragen over de investeringen in verledding (LED-verlichting plaatsen) en de interactie met Fluvius: op onze vraag waar we staan met betrekking tot verleddingsoperaties in vergelijking met initiële plannen, kregen we geen duidelijk antwoord. Eerst werd gesteld dat “alles nog volgens plan verloopt”, en enkele dagen later moet men toegeven dat men een stand van zaken heeft opgevraagd – en dit pas nadat N-VA hierover interpelleerde, maar nog niet bekomen. Ook wat op dit moment de impact is van het versneld installeren en uitrollen van laadpalen blijft een grote onbekende?   Het is dan wel mooi en sympathiek om de bevolking te vragen om ideeën in te sturen om naar klimaatneutraliteit toe te werken. Maar als je dan als gemeentebestuur geen antwoord kunt formuleren over dergelijke investeringen die toch heel specifiek op duurzaamheid gericht zijn, tja dan zegt dit natuurlijk alles.

Dit alles deed de concullega’s vanuit de oppositie besluiten dat het gemeentebestuur inderdaad geen antwoord of verweer had op het werk van de N-VA fractie. Een vraag om alsnog de verduidelijking te bezorgen, en dus de goedkeuring van de jaarrekening uit te stellen, werd echter door de meerderheid weggewuifd.

We hadden niet anders verwacht.

En de Kortenbergenaar, die verdient beter …