Verslag gemeenteraad 6 december 21

Op 11 december 2021
  • Deze laatste GR van het jaar werd - traditiegetrouw – vooral gewijd aan de aangepaste meerjarenbegroting die werd voorgelegd. Daarnaast stonden verlengingen van belastingsreglementen geagendeerd, samen met voorstellen die burgerparticipatie en burgerinitiatieven in regeltjes wenst te gieten.
  • Vanuit de N-VA fractie werd bij de update van de coronacijfers gevraagd waarom Kortenberg opnieuw niet wenst in te schrijven op het QVAX-systeem van reservelijsten voor vaccinaties wat zowel naar efficiëntie, snelheid als duidelijkheid voor onze inwoners een juiste oplossing zou zijn. Toch wenst het bestuur vast te houden aan het eigen systeem, dat pas in januari operationeel zou zijn.
  • Uit de voorgelegde aanpassing van meerjarenbegroting bleek opnieuw het gebrek aan visie (en daden) van het gemeentebestuur. Projecten worden op lange baan geschoven (bv. nieuw sportcomplex) of zelfs uit de begroting geschrapt (bv. riolerings- en wegeniswerken den Tomme). Voor andere projecten zoals de vernieuwing van de dorpskernen blijken er enkel nog maar vage voorstellen te zijn. Waar men wel zeker van is, is de snelle verkoop van gemeentepatrimonium zoals de oude werkplaatsen en de oude kleuterschool van de Boemerang. De N-VA fractie verzet zich hiertegen en heeft het bestuur gevraagd om af te zien van deze geplande verkopen. Tenslotte wees onze fractie nogmaals op het volledig opsouperen door dit bestuur van alle budgettaire ruimte en op de alsmaar stijgende kosten omwille van consultancy, interim-contracten, negatieve interesten, …
  • De voltallige gemeenteraad keurde een voorstel goed dat de uitbating van nachtwinkels, eroshuizen, CBD-shops, shishabars, …. aan banden legt. Indien we nog iets wensen te maken van het Kortenbergse handelscentrum is het belangrijk dat we de groei en de overlast van dergelijke zaken zoveel mogelijk beperken. Ook de N-VA fractie stemde voor dit reglement.
  • Verder keurde de meerderheid een verhoging van de belasting op inname openbare ruimte goed. Hierdoor wordt er zelfs bij een verhuis of verbouwing waarbij enkele uren een container op openbare weg dient geplaatst al een belasting geheven, zogezegd om misbruiken tegen te gaan. De N-VA fractie stemde tegen deze verhoging, onze inwoners hebben immers recht op een minimum aan dienstverlening. Waarvoor betalen wij anders onze gemeentebelastingen?
  • Op de agenda van deze gemeenteraad stond ook de goedkeuring van een reglement rond burgerparticipatie (samenvoegen van bestaande initiatieven en fora) en eentje rond burgerinitiatieven waarbij heel wat regeltjes en voorwaarden opgelijst worden voor lokale initiatieven om in aanmerking te komen voor steun. Het stokpaardje van dit bestuur. Klinkt allemaal mooi, maar de N-VA fractie wees erop dat het niet enkel over mooie woorden mag gaan, maar ook over daden. De  gezamenlijke oppositie verwees naar het vaak misprijzen, niet of laattijdig informeren van de gemeenteraad en naar het onbegrip dat er leeft bij heel wat van de adviesraden. Het respecteren van het lokale democratische proces hoort een basisvoorwaarde te zijn om tot echte participatie te komen. Daarnaast werd opgemerkt dat een bestuur eerder een klimaat dient te creëren waarin lokale initiatieven kunnen groeien, in plaats van dit met regeltjes en reglementen te willen sturen.