Verslag gemeenteraad 11 januari 2021

Op 13 januari 2021

Voor de verandering een GR die eens niet tot in de vroege uurtjes duurde, wat de N-VA  fractie niet belette om een gevatte en constructief-kritische oppositie te voeren ten aanzien van het beleid van het Kortenbergse CD&V – Open VLD bestuur.

Het bestuur stelde immers een aanpassing van het organogram van de gemeentediensten voor. Dit bevatte deels een logische clustering van taken, maar komt netto wel neer op – opnieuw – een stijging van het personeelsbestand goed voor een extra jaarlijkse kost van 300.000 EUR. Over efficiëntie-oefeningen hoorden we maar weinig. Meer nog de tijdelijke functie van beleidsmedewerker, eigenlijk een “cabinetard”, wordt zelfs bestendigd. In deze crisistijden hoop je dat ook een gemeentebestuur beter op zijn kosten let, want dat horen onze inwoners ook te doen.

Vervolgens kwam het project van sportcomplex aan de Noodbosweg aan bod. Ook onze N-VA fractie pleit al lang voor een snelle en doordachte uitbreiding van het sportaanbod in Kortenberg en wees terecht op een aantal positieve aspecten in het plan. Maar dit plan roept zeker nog meer vragen en bedenkingen op. De schepen kon in haar antwoord enkel maar herhalen dat “het maar een studie is”, een boodschap die ze in de pers dan toch net iets anders verwoord had. Bovendien werden de noodzakelijke budgettaire middelen nog maar net tijdens de vorige GR …. geschrapt uit de meerjarenbegroting van dit bestuur. Mede daardoor onthield onze fractie zich op dit punt.

Onze fractie diende deze GR een motie in tegen de Brusselse stadstol, die voor vele van onze inwoners een zware, extra belasting kan betekenen. In deze motie stelden we de GR voor om:

• Zich te verzetten tegen een eenzijdig invoering van deze platte belastingsverhoging door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (BHG);
  • De Vlaamse Regering op te roepen om het BHG aan te sporen tot actieve dialoog en te verzekeren dat de Kortenbergse en Vlaamse pendelaar niet gediscrimineerd worden;
  • Het gemeentebestuur te vragen naburige gemeenten en de VVSG (Vereniging van Steden en Gemeenten) te contacteren om samen hierrond een duidelijk signaal te geven.

We voelden een grote consensus rond ons voorstel, enkel de Groen-fractie wenste niet mee te gaan in deze tekst. Gezien de meerderheid bij monde van de burgemeester akkoord ging om een duidelijk signaal te geven in het belang van onze inwoners, maar pleit voor een unaniem gedragen voorstel, zal een bijgewerkte motie worden voorbereid naar volgende GR toe.

Verder kwamen volgende vragen van de N-VA fractie nog aan bod:

• De werken aan school de Boemerang die zo goed als voltooid zijn zodat kleuters eindelijk in de nieuwe school kunnen trekken. Jammer genoeg is men er niet in geslaagd om de nieuwe parking tijdig aan te leggen zodat deze verhuis parallel met deze werken zal gebeuren.
  • Het OC Berkenhof dat in finale afwerkingsfase zit. Goed nieuws voor onze verenigingen die niet alleen snakken naar post-covid activiteiten maar hiervoor ook beroep moeten kunnen doen op deze langverwachte nieuwe infrastructuur.
  • De werking van de GECORO (Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening) die onder de loep werd genomen. De GECORO is in 2020 zo goed als niet actief geweest, en heeft verzaakt aan het verlenen van advies in projecten die voor onze gemeente van belang zijn. Correct functionerende adviesorganen zijn een essentieel onderdeel van een gezond lokaal democratisch proces, vandaar onze oproep om deze periode van inactiviteit te beëindigen.