Verslag gemeenteraad 10 oktober 2022

Op 11 oktober 2022

De reguliere agenda van de gemeenteraad van maandag 10 oktober was zo beperkt, dat deze op een 20-tal minuutjes werd afgewerkt.   Te vermelden hierbij is enkel de goedkeuring door de GR van de verlenging in IGS Hofheide, die het crematorium in Holsbeek beheert, voor een nieuwe periode van 18 jaar.

Gelukkig waren er nog de vragen vanuit de oppositie om inzage te krijgen in dossiers waar onze inwoners echt mee bezig zijn.

Dorpskernvernieuwing & circulatieplan Meerbeek: fractieleider Hans vroeg naar de status van de herziene plannen voor vernieuwing van de Meerbeekse dorpskern en de invoering van een circulatieplan, waarbij hij nog eens de basisvoorwaarden voor de N-VA fractie herhaalde:

• De leefbaarheid voor onze handelaars moet gegarandeerd worden;
  • Voor een definitieve keuze moeten de resultaten van de proefopstellingen van circulatieplan afgewacht worden;
  • Het project moet ook andere kruispunten meenemen waar door het circulatieplan een (nog) gevaarlijkere verkeerssituatie gecreëerd wordt;

Het gemeentebestuur gaf aan dat er in de aangepaste plannen rekening zal gehouden worden met bv bijkomende parkeergelegenheid voor de handelaars, en dat er ook extra proefopstellingen worden voorzien met betrekking tot circulatie in de dorpskern. Alle inwoners van Meerbeek werden/worden hierover geïnformeerd en bevraagd.

Raadslid Bart gaf ook nog aan dat er bij uitvoering van het circulatieplan bijzondere aandacht dient te gaan naar parkeermogelijkheden voor bewoners van de betrokken straten (Alfons Dewit-, Constant Cludts-, …).

Hoewel het positief is dat er al aanpassingen gebeurd zijn aan de initiële plannen, blijft het voor N-VA Kortenberg onbegrijpelijk dat de aanvankelijk beloofde infovergadering er niet zal komen.  De loskoppeling van de goedkeuring van de plannen voor het dorpsplein van de definitieve keuze voor het circulatieplan is geen goede zaak, en ondermijnt het draagvlak van het project.

Fietssnelweg F203: nu het openbaar onderzoek met betrekking tot de plannen van de Werkvennootschap voor aanleg van de F203 fietssnelweg werd afgerond, vroeg raadslid Hans naar het standpunt van de gemeente. Uit het eerder wanhopige antwoord van de bevoegde schepen kunnen we afleiden dat het gemeentebestuur negatief staat tegenover deze plannen, dat de contacten met de Werkvennootschap niet als zeer constructief worden ervaren (volgend contact volgt op 24/10) en dat er niet veel kans bestaat dat de Werkvennootschap terugkomt op wat er nu reeds voorligt, aangezien ze alles in het werk stellen om nog dit jaar tot aanbesteding te kunnen overgaan.

Voor de N-VA fractie blijft dit een zeer droef dossier hoewel ondermeer door de N-VA motie in maart dit jaar en de acties van buurtcomités de piste Voskapelstraat niet meer aan de orde is. Maar we blijven er voor pleiten dat het gemeentebestuur alle gewicht in de schaal legt op alle niveaus om dit dossier alsnog recht te trekken zodat een traject ten zuiden van de E40 kan gerealiseerd worden.

Energiecrisis:  N-VA gemeenteraadslid Melody vroeg net als de collega’s van Groen naar het actieplan dat de gemeente heeft uitgewerkt om zelf het voorbeeld te geven tijdens deze energiecrisis. Belangrijkste aandachtspunten uit het actieplan van de gemeente zijn:

• Bevestiging op onze vraag dat de gemeente ingaat op het voorstel van Fluvius om te besparen op straatverlichting;
  • Verenigingen krijgen geen meerkost doorgerekend voor gebruik van gemeentelijke infrastructuur;
  • Bijkomend inzetten op woonloket en energiehuis om zoveel mogelijk inwoners bij te staan met raad en daad;

Heraanleg De Walsplein – Craenenplein: raadslid Wim vroeg naar de stand van zaken met betrekking tot deze (al lang aangekondigde) projecten.  Als antwoord gaf de schepen van Openbare Werken aan dat er sowieso van heraanleg van het De Walsplein niets in huis gaat komen, en dat dit zeker niet te verwachten is in deze legislatuur. Wat het Craenenplein betreft: hier zou een ontwerp in de maak zijn waarbij er op het plein een overdekte fietsenstalling komt (32 plaatsen) en ook een ruimere “wachtzone” voor de Lijn. Het aantal parkeerplaatsen op het plein zou verminderen van 13 naar 9, waarvan 2 voor minder validen en 1 voor elektrische voertuigen.

Vanuit onze fractie werd benadrukt dat omwonenden en handelaars gehoord dienen te worden bij beoordeling van deze plannen. Raadslid Bart benadrukte dat bij aanleg van een ruime fietsenstalling ook gekeken dient te worden naar bewaking en het vermijden van fietsendiefstallen, een plaag waar we in Kortenberg al genoeg mee geconfronteerd worden.

Opvang Oekraïense vluchtelingen:

Op dit moment worden een 60-tal vluchtelingen in Kortenberg opgevangen.  De 19 personen die momenteel verblijven in UPC of de Oude Abdij hebben recent vernomen dat ze vanaf december daar niet meer terecht kunnen. Onze fractie vroeg dan ook welke stappen het bestuur zal nemen om te verzekeren dat deze mensen niet in de kou zullen blijven staan. We hebben immers een morele plicht om deze oorlogsvluchtelingen bij te staan.

Schepen Moons gaf aan dat situatie op de voet gevolgd wordt, ook vanuit het Bijzonder Comité van de Sociale Dienst, en dat de gemeente er alles aan zal doen om voor elk van de getroffenen een oplossing te zoeken. Zal dus zonder twijfel vervolgd worden in de volgende weken.