Verslag gemeenteraad 10 januari 2022

Op 13 januari 2022
Gemeenteraad

De eerste gemeenteraad van het nieuwe jaar kende een weliswaar lichte agenda, maar gelukkig bracht de oppositie genoeg stof tot discussie zodat het alsnog een boeiende vergadering werd.

De gemeenteraad keurde de verlenging goed van de concessie-overeenkomst met Aquafin voor het beheer en onderhoud van de “rioolwaterinfrastructuur”. In de marge hiervan gaf Aquafin aan dat recent onderzoek aangewezen heeft dat de staat van rioleringen aan de Leuvensesteenweg en de Kwikstraat dringende interventie vergt. Dit doet toch best wat vragen oproepen, want laat nu net de heraanleg van de Kwikstraat in een laatste fase zitten. En er dus eigenlijk nieuwe rioleringswerken noodzakelijk zijn. Een teken van het falende beleid, waar dit bestuur is afgestapt van een integrale aanpak van de infrastructuur en dus nu met nodeloos herwerk geconfronteerd wordt.

Verder werden de toelagen voor verenigingsraden en Erfgoedhuis toegekend, de statuten van het LOK (Lokaal Overleg Kinderopvang) goedgekeurd, net zoals de wijzigingen aan arbeidsreglement en functiebeschrijvingen voor het Gemeentelijk Onderwijs in Kortenberg.

De boeiendste discussies werden echter geïnitieerd door vragen vanuit de oppositie.

De collega’s van Groen agendeerden een punt over de begraafplaats van Erps-Kwerps. N-VA raadslid Bart pikte hierop in door te wijzen dat hoewel het gemeentebestuur gehandeld heeft volgens de wet, het toch wenselijk is om aanpak bij heraanleg te herbekijken. Het kan immers niet zijn dat er tientallen vragen van verontruste inwoners komen rond deze aanpak. Daarnaast wees Bart ook op de problematiek rond graven van oud-strijders. In naam van de N-VA fractie riep hij het gemeentebestuur op om in samenspraak met de verschillende belanghebbenden (vrijwilligers, defensie, getroffen families …) een juiste inventaris op te maken zodat voor graven van alle oud-strijders dezelfde rechten kunnen gelden. In een volgend project zal de begraafplaats van Meerbeek worden aangepakt. De N-VA fractie vraagt om voldoende, tijdig en uitgebreid te informeren gezien de zeer begrijpelijke gevoeligheden rond deze dossiers. Daarnaast vragen we om ook in Meerbeek de problematiek van oud-strijders zeer goed en proactief aan te pakken, net zoals het behoud en mogelijk vrijwaren van grafmonumenten met een belangrijke erfgoed-waarde.

Wat de verkoop van de oude kleuterschool in Meerbeek betreft, werd nu door het gemeentebestuur op expliciete vraag van de N-VA fractie aangegeven dat er nog geen opdracht zal gegeven worden om dit proces te initiëren. Vanuit onze fractie vragen we niet alleen het tijdelijke uitstel van deze verkoop maar willen we dat deze site mee opgenomen wordt in de langetermijnvisie voor de dorpskern van Meerbeek. En dat dit naast de site Vannetelbosch mee onderdeel wordt van een breed gedragen participatietraject van en voor de Meerbekenaar.

Bij de vraag van raadslid Wim over de plannen van Zaventem om de Voskapelstraat éénrichting te maken met alle gevolgen van dien voor de omgeving van Sterrebeeksesteenweg en verder door richting Everberg, bleek dat eind november pas een eerste contact heeft plaatsgevonden – per mail – met de diensten van Zaventem. Pas later deze maand zal er voor een eerste keer effectief gesproken worden met het gemeentebestuur van Zaventem. De N-VA fractie roept het gemeentebestuur op om de bezorgdheden van onze inwoners ter harte te nemen en er alles aan te doen om mobiliteitshinder door beslissingen van Zaventem te vermijden. In het kader van de plannen voor aanleg van een fietssnelweg aan Armendael vraagt N-VA het gemeentebestuur om bij de Werkvennootschap te pleiten voor een zo beperkt mogelijke impact en overlast hiervan. Hierbij dient volgens N-VA het voorstel van een tracé ten zuiden van de E40 wel degelijk als alternatief behouden te worden.

Hoewel in juni 2021 beloofd, zal er deze legislatuur dan toch geen herziening van het kerkenbeleidsplan opgemaakt worden. De N-VA fractie confronteerde de meerderheid met deze belofte maar het gemeentebestuur vindt dit blijkbaar niet nodig, en legt zich gemakshalve neer bij het feit dat er opnieuw voor de volgende 3 – 4 jaren geen vordering gemaakt wordt in mogelijke dossiers van herbestemming en/of nevenbestemming van Kortenbergse kerken. Aangezien een breed gedragen project voor de kerk van Kortenberg uitgewerkt in de vorige legislatuur door deze meerderheid van tafel werd geveegd, betekent dit dat er gedurende meer dan 10 jaar een stilstand zal hebben plaatsgevonden. Nochtans is iedereen ervan overtuigd dat hoe langer hoe meer we geconfronteerd worden met stijgende kosten voor onderhoud en beheer van het kerkenpatrimonium. En zijn ook de lokale kerkfabrieken en het Centrale Kerkbestuur zich meer dan bewust van de noodzaak om een toekomstvisie te verzekeren. Hierdoor wordt in Kortenberg een zware hypotheek gelegd op het vrijwaren voor onze gemeenschap van waardevol cultureel erfgoed. Dit in tegenstelling tot andere gemeenten waar men actief en in participatie werk maakt van toekomstgerichte projecten.

Duidelijkheid over timing van de werken in den Tomme kwam er nog altijd niet. De tijdelijke herstelwerken waarvan sprake in de pers, zullen beperkt blijven tot het opvullen van enkele gaten na afloop van de winterperiode. En daar moeten de inwoners van den Tomme het dan mee doen. De vraag naar een correcte informatie en communicatie-campagne voor onze inwoners eventueel in samenwerking met Aquafin werd ontweken. N-VA Kortenberg blijft evenwel hameren op de noodzaak voor het transparant en correct informeren van de bewoners van den Tomme, die soms moeilijke keuzes moeten maken met betrekking tot kostelijke herstelwerken of investeringen. Een dergelijke communicatie moet het minste zijn wat een Kortenbergenaar van zijn gemeentebestuur mag verwachten