Parkeerplaatsen Erps en Kwerps

Op 13 februari 2023
Afdelingsvoorzitter Lieve De Clerck en fractieleider Hans Vanhoof op het dorpsplein in Erps

Gemeentebestuur stemt in met onderzoek om extra parkeerplaatsen te voorzien voor plannen dorpskernhernieuwing in Erps en Kwerps

Gemeentebestuur antwoordt positief op vragen N-VA fractie

“Het vergroenen van onze dorpskernen is een nobel idee. Maar het mag niet gepaard gaan met te drastische ingrepen die de leefbaarheid in het gedrang brengen. Wij reiken alvast de hand uit naar het bestuur met ons voorstel om de plannen te herzien samen met inwoners en handelaars en om zoveel mogelijk parkeergelegenheid te vrijwaren” stelt Lieve De Clerck, voorzitter N-VA-afdeling Kortenberg en inwoner Erps-Kwerps.

In de gemeenteraad van 6 februari agendeerde de N-VA-fractie daarom nogmaals het dossier van de dorpskernvernieuwingen in Erps en Kwerps. N-VA herhaalde de vraag om de plannen van het gemeentebestuur te herbekijken en te luisteren naar de bezwaren van inwoners en handelaars. Zij vrezen immers dat het verdwijnen van parkeerplaatsen in beide dorpskernen de leefbaarheid voor handelaars in het gedrang brengt, maar ook voor bijkomende parkeer- en mobiliteitsoverlast zal zorgen in de omliggende straten.

Vanuit het idee om de dorpskernen te ontharden en vergroenen keurde de CD&V - Open VLD meerderheid in de zomer van 2022 de plannen goed voor de heraanleg van de dorpskernen waarbij zowel in Erps als Kwerps tientallen parkeerplaatsen uit het centrum zouden verdwijnen.

Op dit moment worstelt het centrum van Erps echter al met parkeeroverlast op het dorpsplein maar ook in de Kammestraat is er heel wat hinder door het gebrek aan parkeergelegenheid ter hoogte van het Woonzorgcentrum tot aan de Dreef. Het knippen van parkeerplaatsen op het dorpsplein en het invoeren van kort parkeren zal hier zeker niet aan verhelpen, integendeel. Ook Kwerps kent reeds nu een parkeerproblematiek in de zone Vissegat- en Haaggatstraat waardoor bussen van de Lijn vaak moeten uitwijken naar het voetpad. Deze problemen zullen enkel versterkt worden wanneer parkeren aan de kerk en op het dorpsplein zo goed als onmogelijk wordt.

“Vele inwoners maken zich dan ook terecht zorgen over de impact hiervan op de bereikbaarheid en leefbaarheid van onze dorpskernen. Er werden in die zin dan ook bezwaren ingediend bij de gemeente en een privé-initiatief tot petitie voor behoud van parkeerplaatsen kende al snel tientallen positieve reacties.” stelt fractievoorzitter Hans Vanhoof. “Vanuit onze fractie wensen wij wel een stem te geven aan deze inwoners. We zijn er trouwens van overtuigd dat de vraag tot het herbekijken van de plannen gedeeld wordt door een meerderheid van de gemeenteraadsleden”.

In antwoord op de vragen van de N-VA fractie gaf de net verkozen schepen van Openbare Werken en Mobiliteit aan dat er een bijkomend onderzoek zal opgestart worden om alsnog extra parkeerplaatsen te kunnen voorzien.

"Dit is alvast een eerste positief signaal. We vragen het gemeentebestuur met aandrang om nu echt op zoek te gaan naar een draagvlak bij inwoners en handelaars”, vervolgt Hans Vanhoof.  “Het recente voorbeeld van de bevraging in Meerbeek toont aan dat men geen schrik mag hebben van de stem van onze inwoners, integendeel.”