N-VA Kortenberg zegt neen tegen verkoop van oude kleuterschool in Meerbeek

Op 23 december 2021, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening

N-VA Kortenberg zegt neen tegen verkoop van oude kleuterschool in Meerbeek

Kortenbergs CD&V – Open VLD bestuur wenst site te verkopen in plaats van duurzaam te ontwikkelen voor en in overleg met eigen inwoners

De Kortenbergse N-VA fractie stelt de plannen van CD&V – Open VLD in vraag om de oude kleuterschool aan de Dorpsstraat in Meerbeek te verkopen. Deze verkoop werd door het CD&V – Open VLD gemeentebestuur bevestigd in de aangepaste meerjarenbegroting.

Met de verhuis van de kleuterschool naar de nieuwe vleugel in de Alfons Dewitstraat werd het laatste deel van de renovatie van GBS de Boemerang, een project in vorige legislatuur door N-VA gelanceerd, afgerond.

“Hierdoor komt de site van de oude kleuterschool aan de Dorpsstraat vrij. Een ideale locatie in het centrum van Meerbeek om op een duurzame wijze te investeren ten dienste van en in overleg met de bewoners”, vindt N-VA fractievoorzitter Hans Vanhoof. “De oude kleuterschool bevindt zich in de Dorpsstraat die al gekenmerkt wordt door zijn parkeerproblematiek. Bovendien ligt de oude kleuterschool vlak aan het Ontmoetingscentrum Atrium en dient de oude speelplaats op dit moment als enige parkeergelegenheid voor het OC Atrium.”

“Het terrein biedt daarnaast de mogelijkheid om een groene corridor met speelgelegenheid aan te leggen in het midden van het dorp en het oude schoolgebouw zelf kan ook opengesteld of gerenoveerd worden voor opvang of andere initiatieven” vult N-VA raadslid Wim Vangoidsenhoven aan.

Toch wenst het Kortenbergs gemeentebestuur dit waardevol gemeente-patrimonium snel van de hand te doen om prestigeprojecten zoals een petanquetempel te financieren, en heeft het  de verkoop ervan ingeschreven in de begroting voor 2022. Zo wordt één van de laatste locaties in Meerbeek in handen gegeven van waarschijnlijk weer een projectontwikkelaar. Daar waar het net geschikt is om de dorpskern verder op te waarderen, wat niet enkel op te vangen is door een eventuele ontwikkeling van de recent aangekochte site Van Netelbosch.

“N-VA Kortenberg verzet zich scherp tegen de plannen van het CD&V – Open VLD bestuur en vraagt het Kortenbergse schepencollege af te zien van deze verkoop. Daarnaast wenst N-VA Kortenberg dat er actief geluisterd wordt naar de bevolking om de site een duurzame invulling te geven voor en ten dienste van de Meerbeekse gemeenschap. Want dat verdienen onze inwoners” besluit Hans Vanhoof