N-VA Kortenberg keurt plannen de Lijn niet mee goed

Op 10 oktober 2020

Op 5 oktober werd door de GR principiële goedkeuring verleend aan de plannen van de Lijn, die einde 2021 in uitvoering komen. Deze plannen komen o.a. neer op het verhogen van frequentie van de bussen die N2 als hoofdas hebben. Maar tegelijkertijd worden lijnen via de deelgemeenten (651 – 652) afgeschaft of in frequentie verlaagd.

De N-VA fractie kon niet akkoord gaan met deze goedkeuring en diende een amendement in dat door de meerderheid werd verworpen. Als enige fractie heeft N-VA zich “gemotiveerd onthouden”. De belangrijkste redenen waarom wij niet blind voor een dergelijk plan kunnen stemmen, zijn:

• Een correct en goed vervoer voor de Kortenbergse schoolgaande jeugd hoort een basisvoorwaarde te zijn van elke plan van de Lijn. Voor de schoolbussen richting Leuven wil N-VA verzekerd zijn dat deze niet eerst over de Gasthuisbergsite moeten, zoals nu wel voorzien is voor Lijn 358. De meerderheid stemde tegen dit amendement.
  • Door de Lijn werd de belofte gedaan om een “shuttlebus” te voorzien om moeilijker te bereiken plaatsen in Kortenberg te bedienen. N-VA wenste dit expliciet opgenomen te zien in de beslissing, wat geweigerd werd door de meerderheid. Meer nog, de schepen gaf aan dat hij een dergelijke shuttlebus als onbetaalbaar beschouwt. Tot zover de beloftes.
  • In de filosofie van de Lijn is de aansluiting met andere vervoersmodi een belangrijk element via bv. zogenaamde mobi-punten. Maar hier blijft het – weeral - wachten op concrete invulling door het bestuur. Terwijl het niet meer dan logisch is om nu al werk te maken van bv. meer beveiligde en bewaakte fietsenstallingen.
  • Waar het bestuur de mond vol heeft over participatie en inspraak werd dit plan niet voorgelegd aan onze inwoners, blijkbaar op vraag van de Lijn. Een door ons gevraagde commissie kwam er trouwens pas na vele maanden, net voor beslissing in de GR werd gebracht.
  • Herhaaldelijk werd door de schepen aangegeven dat er geen dan wel gebrekkige informatie en data werd ontvangen van de Lijn. De Lijn stuurde zelfs haar kat naar de raadscommissie. Het is onbegrijpelijk dat een gemeentebestuur meegaat in voorstellen en tegelijkertijd moet erkennen dat niet of maar met mondjesmaat op vragen voor informatie wordt ingegaan.

N-VA wenst dat er in het verdere traject werk gemaakt wordt van echte participatie en dat er effectief geluisterd wordt naar onze inwoners. Daarnaast verwachten we dat het gemeentebestuur zich verzekert van duidelijke en volledige gegevens van de Lijn om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen, in het belang van de Kortenbergenaar.