Kortenbergse GR keurt motie tegen Brusselse stadstol unaniem goed

Op 9 februari 2021
Brusselse stadstol

Na N-VA voorstel unaniem steun van meerderheid en oppositie.

De Kortenbergse N-VA fractie legde aan de Gemeenteraad van 11 januari een motie voor die zich uitspreekt tegen de éénzijdige invoering van een kilometerheffing in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Na bespreking in een raadscommissie keurde de Kortenbergse GR van 8 februari unaniem een finale versie van motie goed.

“De Brusselse stadstol viseert rechtstreeks de Vlaamse (en Waalse) pendelaars, waaronder naar schatting meer dan 2.300 Kortenbergenaren. Een dergelijke heffing kan niet anders beschouwd worden dan een pestbelasting, die zelfs kan oplopen tot meer dan 2.000 EUR per jaar. Een zoveelste bewijs van het feit dat Brussel enkel de lusten wil als hoofdstad en de lasten maar al te graag afschuift op de Vlaamse Rand en de Vlaamse pendelaars”, stelt N-VA fractieleider Hans Vanhoof.

In navolging van het Vlaams Parlement en de provincieraad van Vlaams-Brabant keurde de Kortenbergse GR een motie tegen de invoering van deze kilometerheffing unaniem goed. Hierbij wordt de Vlaamse Regering gevraagd verdere dialoog aan te gaan met het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest en om alle juridische middelen aan te wenden bij éénzijdige invoering door Brussel zodat de Kortenbergse (en Vlaamse) pendelaar niet gediscrimineerd wordt.

“Uiteraard zijn ook wij gewonnen voor duurzame mobiliteit en beleid dat tot stand komt door dialoog. Maar laat dit net zijn wat de Brusselse regering niet wenste te doen met deze belasting. De N-VA fractie is zeer tevreden dat de Kortenbergse GR haar unaniem gevolgd is om dit signaal uit te sturen, over grenzen van meerderheid en oppositie heen, want het gaat hier over de welvaart en dus het algemeen belang van onze inwoners.”, besluit Vanhoof.

Voor Kortenbergse N-VA fractie: Hans Vanhoof, Bart Nevens, Melody Debaetselier, Chris Wynants & Wim Vangoidsenhoven