Kiezen voor Vlaamse Welvaart, niet voor jobs die wegvliegen

Op 24 april 2024, over deze onderwerpen: Leefmilieu, Luchthaven Zaventem

Het Kortenbergs gemeentebestuur deelde in de GR van maandag 22 april 2024 mee dat het een verzoekschrift zal indienen tot vernietiging van de recent toegekende omgevingsvergunning voor de luchthaven van Zaventem. N-VA Kortenberg verzet zich hier zeer expliciet tegen want de welvaart voor onze regio wordt zo op het spel gezet.

Hans Vanhoof, N-VA fractieleider “We zijn verbaasd door deze actie vanuit het Kortenbergse CD&V – Open VLD gemeentebestuur. In de omgevingsvergunning door minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) goedgekeurd werd net een evenwicht gezocht en gevonden tussen de leefbaarheid in onze regio en het economisch belang van de luchthaven. Wat het bestuur nu voorstelt, kunnen we moeilijk anders benoemen dan een activistische agenda.”

De luchthaven van Zaventem is de grootste economische motor in Vlaams-Brabant, stelt meer dan 60.000 mensen te werk en heeft de afgelopen decennia voor enorme welvaartscreatie gezorgd. Ongeveer 1.000 inwoners uit Kortenberg zijn verbonden met en afhankelijk van de activiteiten in en rond de luchthaven. Voor de Kortenbergenaren maakt de luchthaven dan ook deel uit van het Brabants DNA, met de lusten maar ook lasten vandien. Dit betekent niet dat men blind moet zijn voor impact van geluids- en andere overlast. Maar het is net daar waar minister Demir werk van maakt, door beperkingen op te leggen op totaal aantal vluchten, op geluidsoverlast, een significante daling in te schrijven van aantal slaapgestoorden, enzovoort.

“Het Kortenbergs gemeentebestuur wil die evenwichten doorbreken, en vraagt niets minder dan een ander – lees afgeslankt - economisch model voor de luchthaven. Dit betekent een gigantische impact op de cargo-activiteit, maar ook op de  aantrekkingskracht van Zaventem voor passagiers- en chartervluchten. Een dergelijk scenario heeft zware gevolgen voor de werkgelegenheid en dus het welzijn en de welvaart voor velen in onze regio. De actie van het Kortenbergs gemeentebestuur zet dan ook het broze maar toekomstgerichte evenwicht voor de luchthaven van Zaventem op het spel. Vandaar onze verzet, en oproep om alsnog dit verzoek niet in te dienen,” besluit Vanhoof.

N-VA Kortenberg zal steeds blijven ijveren voor een toekomstperspectief voor de luchthaven, waar leefbaarheid en economisch belang hand in hand gaan, en zal hierbij – blijkbaar als enigen - de belangen van  de vele werknemers uit onze regio blijven verdedigen.