Gemeenteraad 5 oktober 2020

Op 6 oktober 2020, over deze onderwerpen: Gemeenteraad
Hondenweide

Tijdens deze GR bracht het gemeentebestuur opnieuw een aantal dossiers die bol staan van plannen en goede intenties, dat verhaaltje kennen we ondertussen wel. Maar waar het gaat om concrete uitwerking of impact blijven we zoals vaak op onze honger zitten.

Enkele voorbeelden:

• Het lang aangekondigde project rond een hondenweide is blijkbaar terug naar af. Op vraag van raadslid Melody diende de schepen toe te geven dat zijn droomproject met o.a. Agentschap Natuur en Bos en Natuurpunt is afgesprongen. Pijnlijke vaststelling dat een dergelijk eenvoudig project - door elke fractie gesteund - niet kan afgerond worden binnen de twee jaar en dat het bestuur op zoek moet naar een nieuw project.
  • Ook de principiële goedkeuring van de nieuwe plannen van de Lijn stond geagendeerd. Deze worden volgende week voorgelegd in Vervoerregio Leuven en komen in hoofdzaak neer op een verminderen van frequentie en lijnen doorheen de Kortenbergse deelgemeenten. Het bestuur koppelt een aantal voorwaarden aan deze goedkeuring. Collega Wim diende hierbij een amendement in om (school)bussen richting Leuven (o.a. lijn 358) niet via Gasthuisberg te laten passeren en om de beloofde “shuttlebus” die een aantal wijken kan bedienen ook als voorwaarde te expliciteren. Vreemd genoeg stemde de meerderheid tegen, dit enkel gebaseerd op vage beloften van de Lijn. Een standpunt dat onbegrijpelijk is, gezien de moeilijke communicatie en samenwerking met de Lijn tot dusver.
  • Aquafin werkte een “hemelwaterplan” uit met heel wat principes en concepten om wateroverlast in Kortenberg. Onze fractie stemde in met dit plan, maar moest jammer genoeg vaststellen dat er geen enkele concrete invulling kon voorgelegd worden. Nochtans is ambitie hier noodzakelijk, zie de problemen die we de voorbije jaren op verschillende plaatsen in onze gemeente gekend hebben. Verder dan wat vage commentaren kwam de schepen ook hier niet. N-VA zal bij toekomstige projecten de toetsing wel doen, want dit is te belangrijk voor de Kortenbergenaar.
  • De meerderheid keurde een bestek goed rond uitbouw van fietsinfrastructuur. Onze fractie steunt de idee om bijkomend te investeren in fietspaden. Maar dit voorstel had meer weg van een “droomfabriek” wenslijstje. Dit bestuur wil een ontwerper aanstellen voor een 50 verschillende projecten (een lijst die nog kan aangevuld worden). Elke prioritering ontbreekt, en van een haalbaarheidstoets is geen sprake. Zo bindt het bestuur zich voor lange periode (>10jr) aan een bureau zonder een afbakening in tijd en opdracht. Fractieleider Hans toonde aan dat dit duidelijk geen bewijs van goed bestuur is, vandaar onze tegenstem.
  • Op de dossiers rond selectieprocedure voor de ontwikkeling AC site en dorpskernvernieuwing heeft onze fractie zich onthouden. Naast de vele vragen die we hebben rond budget en timing, weigerde het gemeentebestuur de door collega Bart aangebrachte punten rond duurzaamheid en werkplekanalyse mee te nemen in de selectie van een ontwerper voor de AC site. Ook rond de dorpskernvernieuwing is het onduidelijk hoe bv. analyse van parkeerbehoeften op dorpspleinen wordt meegenomen en wordt er in de ontwerpopdracht slechts een minimalistische invulling opgenomen van het begrip participatie.
  • Tenslotte ook nog een vervolg op het Kafka-verhaal rond aanpassing van het Huishoudelijk Reglement (zie ook vorige GR). Opnieuw werd een wijziging voorgelegd, maar ook nu beperkt dit nog steeds de rechten van de GR-leden. Een aanpassing die we opnieuw zullen bestrijden.

Nog dit, voor de verandering vond er deze maand een hybride GR plaats, zodat schepen Ryckmans vanuit quarantaine de zitting kon volgen.