Gemeenteraad 16 november 2020

Op 17 november 2020, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

De digitale GR van 16 november duurde maar liefst tot kwart na twee ’s nachts, dit o.a. door de vele technische problemen bij het digitaal stemmen (waarvoor onze fractie gewaarschuwd had). Het is ongepast dat een gemeentebestuur er niet in slaagt om een GR op een correcte en professionele wijze te organiseren, een aanfluiting van hoe een constructief democratisch proces zou moeten verlopen Het getuigt trouwens van weinig respect naar de medewerkers en naar de gemeenteraadsleden toe.

Trouwens de lange duur was zeker niet te wijten aan de inhoudelijke discussies van de dossiers die voorlagen, een overzicht vindt u hieronder:

Herstelplan + noodfonds verenigingen

Begin juni stelde de N-VA fractie een 12-puntenplan voor om Kortenberg door de crisis te loodsen. Het gemeentebestuur bracht deze GR haar lange termijnvisie, die teleurstelt en die zonder volwassen participatie tot stand is gekomen.

De N-VA fractie heeft veel waardering voor de acties en initiatieven die genomen zijn tijdens de1ste en 2de golf, vooral op vlak van Welzijn. Maar met verbazing stellen we – samen met adviesraden en concullega’s uit de oppositie - vast dat de beleidsvisie op andere domeinen zich beperkt tot algemeenheden, vaagheden of het (gedeeltelijk) verdelen van subsidies. Kortenberg verdient echt beter.

Zo beperken de inspanningen naar ondernemingen zich tot korting op retributie op reclamedrukwerk, waar het gros van korting gaat naar ondernemingen buiten Kortenberg. Ideeën zoals introductie van consumptiekredieten of -kortingen naar onze inwoners toe werden niet uitgewerkt.

Voor onze verenigingen wordt een noodfonds opgericht (zoals door ons gevraagd begin juni). Maar jammer genoeg wordt dit niet gespijsd met de volledige subsidie van 208k EUR die in juli werd ontvangen vanuit de Vlaamse overheid, laat staan dat de gemeente hier een extra inspanning levert.

Onze verenigingen en handelaars/ondernemers vormen mee de hoeksteen van wat Kortenberg zo mooi en zo sterk maakt. Een echt herstelplan zou, naast het uitgewerkte luik rond Welzijn, volledige focus moeten leggen op hun ondersteuning.

Dit zou onze keuze geweest zijn, en dit is ook wat de Kortenbergenaar verdient.

Den Tomme

Inwoners van den Tomme zullen nog even met hun vragen moeten blijven zitten, want er werd slechts weinig concrete verduidelijking gegeven bij de N-VA vragen over de rioleringswerken en de Heerbaan:

• Fietsstraat de Heerbaan: de schepen van Mobiliteit gaf aan dat de verkeerssituatie ter plaatse inderdaad onduidelijk is, en eerstdaags (?) zal aangepast worden. Het is raden naar het waarom dat dit nog niet gebeurd is.
  • Over de lang aangekondigde riolerings- en wegeniswerken kon de schepen geen concrete tijdslijn geven wat niet echt duidt op een oplossing op korte termijn. Op onze uitdrukkelijk vraag naar overleg en interactie met bewoners van de wijk, gaf de schepen aan om gesprek te willen aangaan met het wijkcomité.

Meer bos in Kortenberg

Vlaanderen heeft de ambitie uitgesproken om tegen 2024 4000 hectare nieuw bos aan te leggen. Het heeft hiervoor een echt bosprogramma uitgewerkt, wat werd voorgesteld in een boscongres en reikt hierbij ook de hand (gevuld met subsidies) uit naar lokale besturen. Onze fractie wou weten op welke wijze Kortenberg zich zal inschrijven in dit programma.

Jammer genoeg kwam het antwoord dat het gemeentebestuur in tegenstelling tot meer dan 100 andere besturen niet had deelgenomen aan de online enquête en ook niet aanwezig was op dit boscongres. En dat het gemeentebestuur geen concrete projecten of initiatieven heeft om in te dienen.

De schepen voegde dan maar toe dat iedereen zijn steentje moet bijdragen aan een groener Kortenberg en dat er zeker niet geraakt zal worden aan landbouwgrond. Dat weten we dan ook al weer #gemistekans#woordenmaarwaarzijndedaden.

Wat kunnen we nog onthouden?

• Kerkfabrieken die er niet in slagen om binnen vastgestelde termijnen rekeningen in te dienen en een gemeentebestuur dat nog steeds geen visie heeft rond herbestemming van kerkgebouwen.
  • Goedkeuring voor ondertekening burgemeestersconvenant in het kader van het duurzaamheids- en klimaatactieplan, waarbij collega Wim opmerkte dat goede intenties ok zijn, maar dat er effectief ook daden verwacht worden.
  • Op vraag vanuit de N-VA fractie om verenigingen correct en proactief te informeren over te nemen coronamaatregelen werd geantwoord dat de verenigingen zelf maar moeten luisteren bij het bestuur, “want alles verandert zo snel” dixit de burgemeester. Nochtans was de nood aan betere communicatie net iets wat als aandachtspunt uit bevraging adviesraden naar boven kwam.
  • Uitbreiding schoolinfrastructuur de Regenboog met huur voor 18 jaar van 2 modulaire klassen, omdat men hier op huursubsidies (een 10.000 EUR/jaar) kan rekenen, waarbij investering in echte duurzame oplossing niet werd weerhouden.
  • De schepen van Mobiliteit bevestigde dat er – op onze vraag – nu wel een participatie-traject zal komen rond invoering van een shuttlebus, alsook rond aanpassing van bestaande buslijnen. Uiteraard volgen we dit van zeer nabij op.
  • Inwoners van de Louis Andriesstraat in Meerbeek moeten jammer genoeg nog tot einde van deze legislatuur wachten om ook het tweede stuk(je) van hun straat aangepakt te zien (zie foto).