Kortenbergenaar op één na beste sorteerder van Vlaanderen

Op 30 november 2015, over deze onderwerpen: Leefmilieu

Met 77,18 kilogram restafval per inwoner zijn de Kortenbergenaren de op één na beste sorteerders van Vlaanderen. Het beleid dat onze schepen Bart Nevens in de vorige legislatuur als schepen van afvalveleid uitstippelde blijft zijn vruchten af werpen!

In onze regio staan we met 77,18 kilogram restafval met stip op nummer één. In heel Vlaanderen moeten we enkel Arendonk (76,37 kilogram) laten voorafgaan. In 2012 reeds stonden we met onze gemeente op het hoogste schavotje. Een jaar later sleepten we brons in de wacht, maar vandaag naderen we de koploper weer en sloten we 2014 af met een zilveren medaille.

Regionale voorsprong

Van de regionale klas is Kortenberg met grote voorsprong de beste leerling. Lubbeek (86,72 kilogram) en Haacht (87 kilogram) vervolledigen de top drie. Het doet ons dan ook plezier dat het beleid dat de N-VA in vorige legislatuur reeds uitstippelde, nog steeds zijn vruchten afwerpt. Concreet gaat het onder meer over de DIFTAR en het rationaliseren en optimaliseren van het containerpark. Een beleid op maat van de burger, dat duidelijk een duurzaam succes is.

Alle lof aan de inwoners

Maar uiteraard komen de inspanningen voornamelijk van de inwoners zelf. Als bestuur kunnen we wel een kader creëren, maar het zijn de inwoners die dat moeten invullen. Dat dit zo succesvol gebeurt is prachtig. Hopelijk kunnen we 2015 afsluiten met een eerste plaats!