Verslag Gemeenteraad 08 juni 20

Op 9 juni 2020
Gemeenteraad

De gemeenteraad van maandagavond draaide jammer genoeg uit op een teleurstellende (en vermoeiende) sessie. Door een rist aan technische storingen (stem-systeem dat niet werkte, connecties die uitvielen, debat dat niet op een juiste manier kon gevoerd worden, vragen die gezien tijdsstip niet of nauwelijks gesteld konden worden) kon men dit bezwaarlijk een toonbeeld van goed lokaal democratisch proces noemen. De vergadering eindigde trouwens pas rond 1u30.

Ons voorstel tot oprichting van een corona-commissie

Deze gemeenteraad legden we vanuit de N-VA fractie onze vraag naar de oprichting van een corona-commissie op tafel. Dit naar aanleiding van het 12-puntenplan om Kortenberg te laten opleven (https://kortenberg.n-va.be/nieuws/herstelplan-voor-een-veerkrachtig-kort...) dat N-VA vorige week voorstelde, met de vraag om over grenzen van meerderheid en oppositie heen werk te maken van een globale visie post corona.

We kregen hierin de waardering en steun van onze collega’s van Groen en KNV in de oppositie. De burgemeester was initieel positief in haar reactie, gaf aan onze aangereikte hand te willen aannemen, maar …. toch stemde de meerderheid van CD&V en Open VLD tegen ons voorstel. Als reden hiervoor werd aangegeven dat er nog te veel onbekende factoren zijn en dat de meerderheid zich niet op een datum van een raadscommissie wil vastpinnen. Jammer, maar eens te meer blijkt dat de vraag naar participatie en inspraak in de feiten een dode letter blijft. En dat betreuren wij ten zeerste, zeker op het moment dat we allen samen aan de slag moeten gaan.

Graag willen wij echter onze oproep herhalen. Wij vinden het noodzakelijk dat de gemeente in deze crisistijd een perspectief kan bieden aan onze gezinnen, jongeren, ondernemers, zorgverleners en verenigingen. En het lijkt ons dat we enkel via een brede dialoog met alle partijen tot een globale visie kunnen komen om het sociale leven in Kortenberg te stimuleren en om te werken aan het welzijn van onze inwoners.

Andere agendapunten

Toch twee lichtpuntjes die onze N-VA fractie wel heeft kunnen bereiken. Het reglement rond Geboortebomen werd op onze vraag geamendeerd om te verzekeren dat naast pasgeboren kinderen dit reglement ook van toepassing is op adoptiekinderen.

Daarnaast kreeg raadslid Melody dan toch een positief antwoord op het ter beschikking stellen van gemeentelijke infrastructuur voor de Kortenbergse studenten. Later deze week zou het schepencollege een beslissing nemen die dit mogelijk zou maken in GC Colomba en in de lokalen van onze jeugdverenigingen. Tevreden dat onze vraag tot dit resultaat geleid heeft.

Op het punt over het beheer en onderhoud van rioleringen langs gewestwegen waren we genoodzaakt om ons te onthouden. Opnieuw werd een principebeslissing voorgelegd zonder een eventuele financiële impact in kaart te brengen. Hoewel het algemeen geweten is dat het dossier van rioleringen langs de N2/Leuvensesteenweg heel wat vragen oproept. Met andere woorden, geen voorbeeld van goed en doordacht bestuur.

Verdere vragen vanuit onze fractie hadden betrekking op de drinkwaterproblematiek naar aanleiding van de communicatie en maatregelen van de Watergroep einde mei, droogtemaatregelen en recente brand in Plantsoenbos en een evaluatie van het elektronisch inschrijvingssysteem voor de Kortenbergse basisscholen.