Geen draagvlak voor plannen dorpskern Meerbeek

Op 9 september 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbare werken, Ruimtelijke ordening

N-VA Kortenberg wijst plannen af en vraagt herziening in samenspraak met inwoners en na grondige evaluatie van testfase nieuw circulatieplan.

Het CD&V – Open VLD gemeentebestuur van Kortenberg wenst maandag 12 september de nieuwe inrichting voor de dorpskern van Meerbeek goed te keuren. Dit werd aan een raadscommissie toegelicht op 8 september. Voor N-VA Kortenberg is er – net zoals voor vele inwoners - maar één conclusie: dit plan schiet tekort op vele vlakken, en biedt het mooie Meerbeek geen perspectief op een leefbare dorpskern voor de volgende generaties.

“Uiteraard juichen we toe dat men wenst te investeren in onze dorpskern. Maar dan hoort dit ook een echte opwaardering te betekenen. Een dorpskern in de 21ste eeuw moet een plek zijn om te ontmoeten, verenigen en ondernemen, met een venster op de nabije natuur en met opwaardering van ons lokaal erfgoed. En hier schieten de voorstellen van het gemeentebestuur tekort. Bij de inwoners ontbreekt elk draagvlak voor deze plannen, zoals ook bleek tijdens de druk bijgewoonde raadscommissie”, stelt fractievoorzitter Hans Vanhoof.

“De overgebleven handelaars in ons dorp hebben de voorbije jaren zwaar geïnvesteerd. Ze zien in deze plannen een kaakslag voor hun ondernemerschap en vrezen dat klanten hun zaak links gaan laten liggen omwille van gebrekkige bereikbaarheid, parkeermogelijkheid en mobiliteit. Nochtans hebben zij een cruciale buurtfunctie, en zijn van onschatbare waarde voor de maatschappelijke cohesie in ons dorp, zoals bleek tijdens de corona-periode. Jammer genoeg werden zij niet gehoord door dit gemeentebestuur.” vult N-VA raadslid Bart Nevens aan.

“Bovendien is er nog maar pas een testfase voor circulatie opgestart in Meerbeek. Deze fase zou 2 maanden duren, waarna een evaluatie gepland is. Nu blijkt echter dat de plannen voor de dorpskern al een definitieve mobiliteitssituatie vastleggen - waartegen heel wat weerstand bestaat - zonder rekening the houden met deze test. Zo wordt onze inwoners een rad voor de ogen gedraaid.”, aldus bestuurslid Kristof Van Roey.

N-VA Kortenberg verwacht dat een globale visie wordt uitgewerkt voor de Meerbeekse dorpskern waar een toekomstige invulling van de Vannetelbosch-site, van de oude kleuterschool en de toekomst van het OC Atrium integraal deel van uitmaken.

N-VA Kortenberg stelt volgende voorwaarden voor een gedragen project voor Meerbeek:

• Het behoud van een minimum aan parkeerplaatsen (ie. meer dan in het voorstel dat nu voorligt) op het dorpsplein om de leefbaarheid van lokale handel en hun cruciale buurtfunctie te vrijwaren;
  • Een echte evaluatie van een circulatieplan waarbij inwoners gehoord worden en waarbij het verzekeren van de verkeersveiligheid aan onze school, bv via een dynamische inrichting als schoolstraat, niet noodzakelijk leidt tot nodeloze ingrepen;
  • Bij wijziging aan circulatie horen de betrokken straten en kruispunten volledig aangepakt te worden zodat geen nieuwe onveilige situaties gecreëerd worden;

Fractievoorzitter Hans Vanhoof besluit: “Er werd tot op heden niet echt geluisterd naar de Meerbekenaar, meer nog: de voorgestelde ingrepen missen elk lange termijn perspectief en bieden geen antwoord op de vraag hoe we de leefbaarheid van onze dorpskern verzekeren voor een volgende generatie.”

N-VA Kortenberg wijst dan ook de voorgestelde plannen af en vraagt om de plannen in huidige vorm niet ter beslissing voor te leggen, maar om een nieuw plan uit te werken. Dit in samenspraak met inwoners en ondernemers zodat een echt draagvlak gecreëerd wordt. Bovendien dient het herziene plan rekening te houden met de resultaten van de testfase van circulatieplan voor Meerbeek. De N-VA fractie zal daarom op de GR een voorstel tot uitstel van beslissing indienen.

Voor Kortenbergse N-VA fractie: Hans Vanhoof, Bart Nevens, Melody Debaetselier, Chris Wynants & Wim Vangoidsenhoven

Voor bestuur N-VA Kortenberg: Lieve De Clerck (voorzitter), Christiaan Janssens (ondervoorzitter), Jean Morren (secretaris), Kristof Van Roey (communicatie)

Contact: Hans Vanhoof, fractievoorzitter N-VA Kortenberg, hans.vanhoof [at] n-va.be, 0499/989530