Persbericht N-VA Erps-Kwerps dorpskernhernieuwing

Op 13 januari 2023, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening

N-VA vraagt dat ook inwoners Erps-Kwerps zich kunnen uitspreken over plannen dorpskernvernieuwing

Inwoners Meerbeek kiezen massaal voor aangepaste plannen na protest

In december kregen de inwoners van Meerbeek de resultaten van de bevraging over de dorpskernvernieuwing in de bus. 672 Meerbekenaars namen hieraan deel en maar liefst 75% onder hen koos voor het scenario D, nl. het ontwerp waarbij zoveel mogelijke parkeerplaatsen gevrijwaard worden op het dorpsplein en waarbij de Alfons Dewitstraat nog steeds toegankelijk blijft voor verkeer in twee richtingen. Dit scenario werd in de GR van 9 januari goedgekeurd.

De bevraging werd in november georganiseerd nadat het initiële plan op heel wat protest en onbegrip stuitte bij inwoners, handelaars en bij de N-VA fractie.  Van de voorgestelde ontwerpen, rangschikten de inwoners trouwens het plan van het bestuur op de laatste plaats.

“Jammer genoeg hielden de voorgestelde scenario’s geen rekening met de toekomstige ontwikkeling van de Vannetelbosch-site, een cruciaal gegeven in de Meerbeekse dorpskern. Maar toch zijn wij tevreden dat vele Meerbekenaars hun stem hebben laten horen en hebben gekozen voor het scenario dat – hoewel niet ideaal – zowel naar bereikbaarheid als naar leefbaarheid de meeste kansen biedt. Zo werd heel duidelijk aangetoond dat het oorspronkelijk plan geen enkel draagvlak kende bij de inwoners waar wij het bestuur steeds voor gewaarschuwd hebben ”, stelt fractievoorzitter Hans Vanhoof. “Het is een hele verbetering dat dit scenario nu werd goedgekeurd, maar voor ons blijft het een gemiste kans.”

Daarnaast worden in het kader van het nieuwe circulatieplan voor Meerbeek enkele bijkomende verkeerstechnische ingrepen doorgevoerd – zoals de schepen van Mobiliteit terecht opmerkte – naar aanleiding van suggesties aangebracht door de N-VA fractie (eg. inrichting kruispunt Dorpsstraat- Constant Cludtsstraat, Sint Antonius – Wijnegemhof, …).

Geef ook de inwoners van Erps-Kwerps de kans om zich uit te spreken over hun dorp!

“Wij vinden het positief dat het gemeentebestuur uiteindelijk op zoek is gegaan naar een draagvlak bij de inwoners van Meerbeek.  Hieruit blijkt dat – goedbedoelde - plannen opgelegd vanuit een bestuur niet noodzakelijk tegemoet komen aan de wensen en verzuchtingen van onze inwoners”, stelt N-VA afdelingsvoorzitter Lieve De Clerck. “Zo blijft parkeergelegenheid in onze dorpskernen echt wel belangrijk zodat horeca en handelszaken voor iedereen bereikbaar blijven”, vult bestuurslid Kristof Van Roey aan.

Raadslid Wim Vangoidsenhoven, net als Lieve en Kristof inwoner van Erps-Kwerps: “De plannen voor dorpskernvernieuwing in Erps-Kwerps werden door de CD&V – Open VLD meerderheid goedgekeurd, net voor de zomer. Dit zonder de inwoners nog een kans te geven om zich uit te spreken over het ontwerp. Het is dus onduidelijk of er wel effectief een draagvlak bestaat voor deze plannen. Meer nog, heel wat inwoners stellen bij de dorpskernvernieuwing in Erps-Kwerps zich vragen bij het verdwijnen van parkeerplaatsen, de bereikbaarheid van handelaars, een herbestemming van kerken die niet voorzien is en het gebrek aan globale visie”.

Gezien de grote respons op de bevraging in Meerbeek en de vele reacties op de plannen voor Erps-Kwerps vraagt N-VA Kortenberg om ook in Erps-Kwerps op zoek te gaan naar een echt draagvlak via een inwonersbevraging.

“Het project in Meerbeek heeft aangetoond dat een echt participatietraject wel degelijk mogelijk is. We hebben in de GR van 9 januari dan ook aan het gemeentebestuur gevraagd om hieruit de juiste lessen te trekken en ook de inwoners van Erps-Kwerps openlijk te bevragen over verschillende scenario’s voor de inrichting van hun dorpskernen. Want dat verdienen onze burgers.”, besluit Vanhoof.

Voor Kortenbergse N-VA fractie: Hans Vanhoof, Bart Nevens, Melody Debaetselier, Chris Wynants & Wim Vangoidsenhoven.

Voor bestuur N-VA Kortenberg: Lieve De Clerck (voorzitter), Christiaan Janssens (ondervoorzitter), Kristof Van Roey (communicatie).