N-VA-besturen luchthavenregio zoeken samen naar oplossing voor luchthaven

Op 24 februari 2017, over deze onderwerpen: Leefmilieu, Luchthaven Zaventem

Op initiatief van parlementsleden Lieve Maes, Jan Spooren en Bart Nevens staken de N-VA-bestuursleden van Steenokkerzeel, Tervuren, Zaventem en Kortenberg de koppen bijeen. “De toekomst van onze gemeenten is onlosmakelijk verbonden met de toekomst van de luchthaven, het is belangrijk dat we samen naar een oplossing zoeken.”

“Er is de laatste tijd heel wat te doen rond onze luchthaven. Er zijn enerzijds de uitbreidingsvoorstellen van Brussels Airport Company en daarnaast zijn er de strenge Brusselse geluidsnormen met de bijhorende torenhoge boetes voor de luchtvaartmaatschappijen. Die boetes en geluidsnormen zijn een ernstige bedreiging voor de toekomst van de luchthaven én het inkomen van 60.000 mensen", steekt Bart van wal.

Het dossier rond de geluidsnormen is een ingewikkeld dossier, dat reeds een lange geschiedenis kent. “Het is dan ook heel belangrijk dat al onze mandatarissen over objectieve feiten beschikken zodat we een gefundeerd oordeel kunnen vellen. Vandaar dat we de koppen bijeensteken”, zegt Kortenbergs voorzitter Hans Vanhoof.

“Iedereen erkent de belangen van de luchthaven voor onze regio. Het is net daarom, in het belang van onze gemeenten en onze inwoners, dat we dit dossier samen grondig bestuderen. De luchthaven ziet mogelijkheden om te groeien en we ondersteunen die ook, maar niet tegen elke prijs. We moeten aan hetzelfde zeel trekken. De toekomst van onze gemeenten staat op het spel”, besluit Bart.