Kortenberg investeert in Wind 4 Flanders

Op 6 maart 2015

De Kortenbergse gemeenteraad van 2 maart stemde unaniem in met het voorstel van het gemeentebestuur - bij monde van schepen van financiën Harold Vanheel om te investeren in hernieuwbare energie.

Schepen Harold Vanheel licht toe “Tijdens de laatste Raad van Bestuur van de Vlaamse financieringsvereniging Finilek werd het licht op groen gezet om in te stappen en mee te investeren in Wind4Flanders. Wind4Flanders is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten, via de diverse financieringsverenigingen, en Electrabel. Wind4Flanders investeert in groene windenergie in Vlaanderen. De projecten worden zorgvuldig geselecteerd, rekening houdend met de beperkte open ruimte in Vlaanderen. Daarom wordt er geopteerd om zoveel mogelijk windmolens te plaatsen in industriële zones.

Finilek is de financieringsvereniging van 52 gemeenten uit vooral Vlaams-Brabant en neemt deel aan Wind4Flanders voor een totaal bedrag van 4 miljoen euro. De gemeente Kortenberg zal voor 150.000€ investeren en zal hierdoor een voortrekker in dit project zijn.

We zijn er van overtuigd dat de inzet van windenergie breed gedragen wordt door de bevolking. Echter, de mogelijkheden voor het plaatsen van windmolens in Kortenberg zijn beperkt, mede door de nabijheid van de luchthaven van Zaventem. We hebben deze gelegenheid dan ook aangegrepen om een substantiële bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van hernieuwbare energie in Vlaanderen. Dit volledig in lijn met het meerjarenplan van Kortenberg”, aldus Harold Vanheel.

N-VA Kortenberg onderschrijft samen met het gemeentebestuur de nood om op een doordachte manier verder in te zetten en te investeren in alternatieve energievormen.

Want ook dat is de Kracht van Verandering.