Herstelplan voor een veerkrachtig Kortenberg

N-VA Kortenberg

5 juni 2020

Herstelplan voor een veerkrachtig Kortenberg

N-VA stelt een 12-puntenplan voor om Kortenberg opnieuw te laten opleven.

De coronacrisis laat zich ook in Kortenberg zwaar gevoelen. Geleidelijk aan zetten we weer stappen “uit ons kot” maar de gevolgen van de crisis op de lokale economie en vooral het welzijn van onze inwoners zijn moeilijk te onderschatten.

“De crisis treft ook Kortenberg recht in het hart, maar wij staan erom bekend niet bij te pakken te blijven zitten”, zegt N-VA-fractievoorzitter Hans Vanhoof. “Vanuit de oppositie bieden we de meerderheid aan om samen Kortenberg weer te laten opleven. N-VA gaat uit van de veerkracht van onze gemeente en we reiken het gemeentebestuur een herstelplan met 12 concrete voorstellen aan.”

N-VA stelt een herstelplan voor van 1,5 miljoen euro. “Hierbij focussen we op 5 prioriteiten. Ten eerste willen we de koopkracht van onze gezinnen versterken door middel van een lokaal consumptiekrediet, met bijzondere aandacht voor hen die het extra moeilijk hebben”, zegt Vanhoof. “Daarnaast willen we bijzondere inspanningen doen voor onze verenigingen, zowel financieel met een verenigingsfonds als naar hun operationele werking toe. Als derde prioriteit kijken we naar de lokale ondernemers en handelaars. Via het consumptiekrediet voor onze inwoners en horecacheques voor verenigingen stimuleren we uiteraard het lokaal kopen, en we kijken ook naar een tijdelijke verlaging van gemeentetaksen. Daarnaast hebben we speciale aandacht voor de zorgverleners, met invoeren van het zorgparkeren, verlenen van extra beschermingsmateriaal en extra ondersteuning voor mantelzorg. Ten slotte steken we onze jongeren een hart onder de riem, onder meer door bijzondere inspanningen voor jeugdverenigingen en een plan om alle Kortenbergse jongeren de noodzakelijke toegang tot het internet te geven. Om dit alles op een budgetneutrale wijze te financieren, stellen we voor om enkele grote projecten in de tijd uit te stellen of de scope hiervan te verkleinen.”

N-VA vraagt het gemeentebestuur om over de partijgrenzen een herstelplan uit te werken en vraagt in de gemeenteraad van 8 juni de oprichting van een “coronacommissie” om dit concreet vorm te geven.

Zeer graag wensen we hieronder ons 12-puntenplan voor te stellen.

Voor Kortenbergse N-VA-fractie: Hans Vanhoof, Bart Nevens, Sabine Ledens, Harold Vanheel, Melody Debaetselier, Chris Wynants & Wim Vangoidsenhoven

Onze 12 concrete voorstellen

1.  Met het consumptiekrediet van 60 EUR per volwassen Kortenbergenaar, uiteraard enkel te besteden in de lokale Kortenbergse handel en horeca, geven we onze inwoners niet alleen een duwtje in de rug, maar zetten we bovendien onze lokale ondernemers in de kijker.

2.  Jammer genoeg zijn er jongeren, volwassenen en gezinnen die extra hard geraakt worden door deze crisis. Personen of gezinnen in moeilijkheden en/of cliënten van het Welzijnshuis bieden we een extra consumptiekrediet aan zowel dit jaar als volgend jaar.

3.  De gemeente richt een Verenigingsfonds op. Zo voorzien we een budget van 150.000 EUR zodat verenigingen getroffen door de crisis een tussenkomst kunnen vragen voor de tevergeefs gemaakte kosten. Hiermee wensen we ook de subsidies voor erkende verenigingen voor 2021 te verhogen. Eventueel kan dit fonds ook aangewend worden als overbrugging voor die verenigingen door de crisis in financiële problemen zijn geraakt.

Specifiek wensen we met dit fonds alvast de extra kosten te compenseren die onze Kortenbergse jeugdverenigingen dienen te maken om hun zomerkampen alsnog te organiseren in lijn met de vigerende corona-maatregelen.

4.  We introduceren een éénmalige horeca-cheque voor verenigingen. Voor vele verenigingen is het “na-vergaderen” een belangrijk moment om de sociale cohesie nog extra te versterken. We stimuleren dit door een horeca-cheque te voorzien van 75 EUR/erkende Kortenbergse vereniging, die uiteraard enkel te gebruiken is in Kortenbergse horeca-zaken.

5.  Door de crisis kampen heel wat verenigingen met praktische en financiële moeilijkheden. Zo moeten activiteiten, kampen, optredens, … uitgesteld of zelfs afgelast worden. Door het aanstellen van een extra medewerker voor de dienst Vrije Tijd kunnen we onze verenigingen bijkomend ondersteunen en begeleiden tijdens deze moeilijke periode.

6.  Onze ondernemers dragen via verschillende gemeentelijke belastingen bij tot de financiering van onze gemeente. N-VA stelt voor te bekijken waar er een tijdelijke vermindering kan toegestaan worden voor lokale ondernemers en handelaars of waar eventuele inning van taksen met 12 maanden kan worden uitgesteld.

7.  Bijkomend vragen wij de gemeentelijke webstek actiever in te zetten voor het promoten van de verschillende initiatieven die onze ondernemers hebben uitgewerkt. Het platform dient ook verder opengesteld om onze handelaars de kans te geven eigen acties in de kijker te plaatsen. Een extra budget wordt hiervoor uitgetrokken.

8.  We verzoeken het gemeentebestuur om zelf het voortouw te blijven nemen inzake lokaal kopen. Binnen de wettelijke toegelaten bepalingen vragen wij dat er zo veel als mogelijk gestreefd wordt om diensten en goederen af te nemen van Kortenbergse handelaars en/of ondernemers.Deze toets bouwen we verplicht in, binnen het wettelijk kader, in de procedures van onze gemeentediensten.

9.  Zorgverleners (thuisverpleegkundigen, artsen, ...) krijgen het alsmaar moeilijker om een parkeerplaats te vinden omwille van de toenemende parkeerdrukte in de Kortenbergse straten. Zij moeten regelmatig uitrukken voor noodgevallen en dan telt elke seconde. Heel jammer is het wanneer zij een boete zouden krijgen omdat ze hun parkeerschijf vergeten zijn, of fout geparkeerd staan wegens gebrek aan een vrije plaats. Onze fractie diende reeds in de GR van maart een voorstel rond zorgparkeren in, en we wensen dit graag uitgerold in de politiezone Herko.

10.  De gemeente heeft in de loop van de maand mei via de federale overheid een aanbod van chirurgische maskers gedaan aan verpleegkundigen uit Kortenberg. N-VA steunt dit, en wenst dit uitgebreid te zien naar andere categorieën van zorgverleners uit of actief in Kortenberg waarvoor de gemeente beschermingsmateriaal kan voorzien.

11.  In deze corona-tijden is de situatie in de mantelzorg extra precair. Wij wensen onze inwoners die zich inzetten als mantelzorger juist nu extra te ondersteunen en voorzien hier extra middelen voor ter ondersteuning van hun moeilijke taak.

12.  De corona-crisis heeft aangetoond dat niet alle Kortenbergse kinderen en jongeren over de mogelijkheden kunnen beschikken om makkelijk online lessen te kunnen volgen of studie-taken af te werken. We voorzien een bijkomende inspanning om de graad van digitalisering en toegang tot internet te verhogen voor jongeren uit kwetsbare gezinnen.

Budgettaire impact 12-puntenplan N-VA Kortenberg

We bevinden ons in het midden van een nooit geziene crisis. N-VA Kortenberg vindt het daarom verantwoord om op korte termijn onvoorziene uitgaven aan te gaan om een antwoord te bieden aan de grote uitdagingen. De budgettaire impact van de voorgestelde maatregelen uit ons 12-puntenplan wordt ingeschat op 1,5 mio EUR.

De financiering van ons plan doen we echter op een budget-neutrale wijze. Het goede financiële beleid tijdens de vorige legislatuur maakt dat onze gemeente een dergelijke inspanning wel degelijk kan dragen.

Door een herziening van investeringen en budgetten voor grote projecten zoals opgenomen in het Meerjarenplan (MJP), kan dit plan volgens ons op een budget-neutrale manier gefinancierd worden. N-VA stelt dan ook voor om een aantal investeringsbudgetten te herbekijken.

In eerste instantie denken wij hierbij aan budgetten voorzien voor de uitbreiding van het Administratief Centrum en de investering in een nieuw sportcomplex, beide projecten van verschillende mio EUR’s die wel ingeschreven zijn in het MJP van het gemeentebestuur maar waarvan tot op heden nog geen concrete invulling gekend is….

Extra Uitgaven

Kortenbergse Gezinnen
1) Consumptiekrediet @ 60 EUR/Kortenbergenaar van 18 of ouder            900 000  EUR